-->

Sunday, November 6, 2011

Salam Aidiladha 1432H !

Salam . . .



Eh eh , esok raya haji kan , kan ? Hmm , apsal tak rasa macam nak sambut raya hah ? Inilah kan orang kita , bila raya aidilfitri , beria gila nak sambut , padahal sehari aje kodd . Kalau Hari Raya Haji , dipandang sepi . . . huhu . Padahal empat hari kan raya aidiladha ni sebenarnya . *betulkan aku kalau aku silap

Cakap pasal Hari Raya Haji ni kan , mesti ramai antara korang ni dah tahu yang ibadah qurban yang ada masa raya ni asalnya daripada kisah Nabi Ibrahim yang diperintah oleh Allah untuk menyembelih anaknya , Nabi Ismail . Hmm , dah tahu kan ? So , tak payah laa aku cerita .

Konklusinya di sini , Hari Raya Aidiladha ni sangat berkait rapat dengan perkataan PENGORBANAN . Iye , pengorbanan . Contohnya ? Pada hari tersebut , umat Islam akan melakukan Ibadah Qurban sebagai salah satu pengorbanan mereka untuk mengabdikan diri kepada Allah yang Maha Esa . Maksudnya dekat sini , diorang ni sanggup korbankan haiwan ternakan diorang untuk disembelih dan kemudian diagihkan kepada orang ramai .Iyalah kan , bukan senang nak dapat daging lembu free-free aje masa waktu biasa , kan kan ?

Oke , aku rasa dah cukup panjang lebar dah entri aku kali ni . Hee .

Apa pun ,

SALAM AIDILADHA !




Thanks for reading ;)

0 Marvellous Comment(s):

Post a Comment